施工年
1970
設計者
坂倉建築研究所

Sakakura Associates

所在地
大阪府 大阪府市

Suita, Osaka

公開の有無
公開
解説

電気事業連合会による「人類とエネルギー」をテーマにしたパビリオン。高さ40mの鋼管柱を四隅に立て、直径22mの「空中劇場」とその下に直径30mの「電力ギャラリー」がつり下げられた。観客はエレベーターやスロープを使って、地上から二つの展示空間へと移動する。巨大な「目的的空間」を吊構造とすることで上下に生まれる「非目的的空間」を、集いと休憩のための場所として積極的に位置づけ、そのような目的が定められていないが人々を受け止める、広くゆとりのある空間の意義が忘れられつつある都市建築の課題への関心が重ねられている。
新エネルギーとしての原子力発電が注目を集めた時代背景が投影され、「空中劇場」では、火から原子力へと至る人類とエネルギーの関係を描く映画「太陽の狩人」が上映され、「電力ギャラリー」では、原子炉内部の核分裂を模式化して説明する「アトミック・ボール」などが展示された。また、「光の詩」と名付けられた自動制御プログラムによる建物のライトアップが行われた。[KS, EK]

This pavilion was commissioned by the Federation of Electric Power Companies of Japan under the theme “Mankind and Energy.” Two volumes, the “Sky Theater” (measuring 22m in diameter) and the “Electric Power Gallery” (measuring 30m in diameter) below it, were suspended from the 40-meter-tall cylindrical steel columns placed at four corners. Two exhibition spaces were accessible from the ground by elevator or sloped walkway. These two volumes were suspended from the structural posts as “programmed space,” and the spaces above and below them were named “un-programmed space,” which served as resting and gathering places. The project reflected an issue faced by the urban architecture of that time: the importance of a large free space for people to utilize in various ways.
The pavilion featured a projection that explained the historical development of nuclear power generation. In the Sky Theater, a movie titled “Hunter of the Sun” was played, which portrayed the relationship between humankind and energy as the main source of power evolved from fire to nuclear. In the Electric Power Gallery, the exhibit included “Atomic Ball,” a series of illustrations describing the mechanics of nuclear fission. The building was lit up by an automatic control system called “Poems of Light.” [KS, EK]

  • 外観|撮影:新建築社

    Exterior view|Photo by Shinkenchikusya

  • 南側立面図|1:100|1968|鉛筆、インク、マイラーフィルム|552×801

    South elevation|1:100|1968|pencil and ink on mylar film|552 × 801

  • 断面図|1:100|1968|鉛筆、インク、マイラーフィルム|550×803

    Section|1:100|1968|pencil and ink on mylar film|550 × 803